Revisie 41 105

Hoewel een aanzienlijk deel van onze mankracht de afgelopen weken aan het winteronderhoud van onze rijvaardige locomotieven is besteed, is toch flinke voortgang te melden aan de revisie van de 41 105.

Na het lichten van de tender kon begonnen worden aan het reviseren van de draaistellen. Het voorste draaistel wordt als eerste onder handen genomen. Diverse remcomponenten zijn gedemonteerd, geïnspecteerd, gereinigd en waar nodig gerepareerd of vervangen.  Inmiddels is het schilderwerk van deze draaistelcomponenten in een vergevorderd stadium.

Ook de remcomponenten aan de onderzijde van de tender zijn gedemonteerd en in behandeling. Een groot deel hiervan is inmiddels weer gereed voor montage.

Na ultrasone wanddiktemeting bleken de luchtvaten van de Tender aan vervanging toe te zijn. De nieuwe luchtvaten zijn besteld in Duitsland en inmiddels geleverd.

Nu de oliebak van de tender af is kon ook begonnen worden met het vervangen van verschillende plaatdelen en slingerschotten in het inwendige van de waterbak. Om goede toegang tot en ventilatie in de waterbak te krijgen is eerst een deel uit de vroege kolenbak gesneden. Vervolgens zijn de slechte slingerschotten en plaatdelen uit de waterbak gesneden.

In totaal zullen 30 plaatdelen groot en klein vernieuwd worden. Omdat wij hier geen originele tekeningen van hebben zijn al deze platen door één van onze vrijwilligers opgemeten en op tekening gezet.