In het voorjaar van 2012 heeft de SSN op haar terrein een geheel nieuwe rijtuigenloods in gebruik genomen. Met de realisatie van dit bouwwerk is een langdurig geuite wens in vervulling gegaan.

Vanwege de incidentele inzet staan de SSN-rijtuigen hoofdzakelijk stil. Hierdoor hebben sneeuwval, vorst en dooi in de winter en regen en zon in de warmere periodes een grote negatieve invloed op de conditie van het rijdend materieel.

Vooral de oude Belgische eersteklasrijtuigen (K1A) uit 1932 hadden veel te lijden van de stalling in weer en wind. Het kwam er in feite op neer, dat de rijtuigen van het stilstaan méér te lijden hadden, dan van de inzet tijdens ritten over het spoor. De rijwind zorgt tijdens het rijden namelijk voor het ‘droogblazen’ in alle kieren en gaten van de rijtuigen.

De SSN is in 2011 een geslaagde actie gestart om de nodige gelden te verwerven voor de bouw van een eenvoudige, maar doeltreffende rijtuigenloods. Het bouwwerk heeft een lengte van 100 meter. In het interieur is plaats voor twee sporen plus een breed betonnen looppad, waarop voldoende ruimte is voor stellingen met reserve-onderdelen en ander materiaal dat niet dagelijks nodig is. En daarvan heeft de SSN een hele grote voorraad, zodat de volle honderd meter benut wordt voor de opslag. Binnen de rijtuigenstalling is plaats voor tweemaal vier rijtuigen, waarmee de meeste rijtuigen voortaan beschut staan tegen ongunstige weersinvloeden. Ook de nog op te knappen goederenlocomotief 50 1255 wacht nu onder dak haar restauratie af. Dit leidde al snel tot vreugdekreten van SSN-techneuten. Reeds na enkele maanden werd een enorme verbetering in de properheid van de rijtuigen geconstateerd. Er manifesteerde zich een forse afname van de inwerking van vocht op de rijtuigen. De bouw van de loods is dus een schot in de roos geweest, die verlichting brengt in het onderhoud en de levensduur van de rijtuigen enorm ten goede komt.

Realisatie

De bouw van de rijtuigenloods werd mogelijk gemaakt door giften van in totaal 163 donateurs, medewerkers en sympathisanten, alsmede door de volgende fondsen:

ANWB Fonds
Stichting DELA Fonds