Revisie 41 105Foto: Vincent van Werkhoven
De 41 105 op de Kuilwielenbank bij Alstom B.V. Foto: Vincent van Werkhoven

De blaadjes vallen inmiddels van de bomen. Dat betekent dat er weer tijd is voor onderhoud aan rijtuigen en locs. Na een aantal drukke weekends met ritten en de stoomdagen keert de ‘rust’ weer even terug in het stoomdepot.

Nou ja ‘rust’…  Dat ook weer niet helemaal.. We zijn gisteren bezig geweest om de 41 105 te ontdoen van de tender. Dit alles ter voorbereiding op de grote revisie waar we de komende jaren ‘zoet’ mee zullen zijn.

Afgelopen week zijn locomotieven 41 105 en 65 018 samen op visite geweest bij Alstom Maintenance B.V. (voorheen Shunter) in de Waalhaven Rotterdam. De 41 105 was hierbij voor het eerst sinds ruim 20 jaar weer op het hoofdspoor te zien. Om kosten te besparen is het transport gecombineerd met de 65 018 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij, welke ook wat herstellingen nodig had.

Bij beide locomotieven zijn de wielassen afgedraaid in verband met vlakke kanten en andere schades aan de wielen. Dit is gebeurd op een zogenaamde kuilwielenbank. De locomotief rijdt hier overheen, de wielen worden vastgeklemd en er wordt nieuw profiel in de wielen gesneden. Met inzet van eigen medewerkers en de Alstom technici zijn de locomotieven weer klaar voor vele kilometers op het spoor!

Wij bedanken Alstom Maintenance B.V. hartelijk voor de gastvrijheid, het geleverde vakwerk en RailExperts B.V. voor het transport.
De eerste grote stap in de restauratie van de 41 105 is hiermee gezet!