Het is erg vroeg op het SSN stoomdepot, om 06:00 uur staan er al meer dan 90 vrijwilligers te wachten op het vertrek van de stoomtrein richting Duitsland en Zwitserland. Na de briefing werd koers gezet richting Rotterdam Centraal om daar de eerste reizigers te mogen verwelkomen in de trein.

 

De eerste kilometers begonnen nat maar hoe verder de trein richting het oosten reed hoe meer het zonnetje tevoorschijn kwam. Eenmaal aangekomen in Venlo (zonder vertraging) deed zich een bijzonder moment voor. De 23 023 werd nog niet verwisseld voor een e-loc omdat de toelating na jaren eindelijk rond was, bij sommige reizigers en vrijwilligers was dit nog een beetje wennen.

 

Na een niet al te lange stop in Venlo reden we met een grote stoompluim de berg op richting de grens. Bij het passeren van de grens werdt hard gefloten, vele reizigers en vrijwilligers hingen uit het raam om dit bijzondere moment mee te maken.

 

In Mönchengladbach kwam dan toch een elektrische BR110 voor de trein en achterop een aantal Rheingold rijtuigen ter behoeve van de eetvoorziening van de reizigers. Met de e-loc zijn we in volle vaart richting Kaub gegaan waar iedereen even de benen kon strekken en het kasteel kon bekijken welke midden in de Rijn stond.

 

Daarna zijn we in een keer doorgereden naar onze eindbestemming van de dag: Freiburg.

 

In Freiburg zijn we aangekomen zonder vertraging, na de 23 023 in Duitsland een tweede historisch moment in de geschiedenis van de SSN. Gelukkig zou daar de volgende dag verandering in komen…