Nieuws
Vandaag was een grote dag; na anderhalf jaar voorbereiding heeft de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij vandaag een “nieuwe” historische goederenwagen “S-CHK 20992” aan haar omvangrijke collectie toegevoegd. Deze goederenwagen is een zogeheten “Hongaar met kopdeuren”, een unieke toevoeging aan de collectie gesloten goederenwagens omdat dit namelijk de enige bewaarde Nederlandse goederenwagen met kopdeuren!
In 1949 kochten de Nederlandse Spoorwegen bij de Hongaarse wagon- en machinefabriek meerdere grootvolumewagens. Daarvan zijn er in de loop der jaren maar twee bewaard gebleven waarvan de VSM al sinds 1994 één in het bezit heeft. Het andere bewaard gebleven exemplaar was eigendom van de Stoom Stichting Nederland en heeft gediend als opslagruimte.
Bij de SSN werd hij overbodig en is na goed overleg besloten een ruil te maken; de Hongaar met kopdeuren is geruild tegen een stalen rongenwagen van de VSM.
De VSM en SSN danken de firma Goud Transport, Transportbedrijf G.L. de Haan, en natuurlijk de eigen vrijwilligers voor deze bijzondere samenwerking!