(Foto: Vincent van Werkhoven)

In de nacht van vrijdag 28 februari op zaterdag 29 februari is de 01 1075 naar de werkplaats van Shunter in de Rotterdamse Waalhaven gebracht. Maandag 2 maart is gestart om de loopvlakken van de wielen op de kuilwielenbank weer in de juiste vorm te draaien. Vanwege vlakke plaatsen is het noodzakelijk wanneer er 1 koppelas afgedraaid wordt, de overige koppelassen op dezelfde diameter te brengen. Simpel gezegd, de aangedreven wielen van een stoomlocomotief moeten van gelijke diameter zijn om wringen van de koppelstangen (en daardoor schade aan de lagers) te voorkomen.

Een hyper moderne computer gestuurde draaibank en een 80 jarige stoomlocomotief, u voelt hem al aankomen, daar moet eens goed over nagedacht wordenModerne voertuigen hebben immers geen wielen van 2 meter in diameter. Normaal gesproken draaien spoorwielen in aspotten die aan de buitenzijde van het voertuig zijn bevestigd. Tijdens het afdraaien van de wielen worden de aspotten in de draaibank geklemd. Stoomlocomotieven hebben hun lagers aan de binnenzijde van de wielen in het frame zitten. Maar dankzij de vakbekwame mensen van Shunter en SSN technici en de leverancier van de Kuilwielenbank Hegenscheidt is het uiteindelijk allemaal gelukt. Zaterdag 7 maart staat de 01 1075 weer in het Stoomdepot en zal er hard gewerkt worden de loc weer gereed te maken. Er is nog 1 loopas die nog extra aandacht nodig heeft, dat zal de komende dagen plaats vinden.

Namens de Stoom Stichting Nederland bedanken we Shunter voor de geleverde kennis en kwaliteit, Railexperts, Lineas en SBB Cargo Nederland B.V. voor het leveren en organiseren van het transport van het stoomdepot naar de Waalhaven en terug.