Let op: zaterdag 20 oktober zijn wij gesloten in verband met SSN Rijn Expres

Locomotief 65 018

Tussen 1952 en 1956 werden 18 locomotieven van de serie 65 aan de Deutsche Bundesbahn geleverd. Ze waren bedoeld om de oude locomotieven van de series 78 en 93.5 te vervangen.

SSN-locomotief 65 018 met goederentrein tijdens de SSN Bruggen Expres
Gemaakt door: R.C. Grootveld

SSN-Locomotief 65 018 met een goederentrein tijdens de SSN Bruggen Expres
Gemaakt door: R.C. Grootveld

Ontwikkeling

De serie 65 werd ontwikkeld en gebouwd door de firma Krauss-Maffei in München. Bij de bouw werd een groot aantal noviteiten overgenomen die ook bij de bouw van de serie 23 waren geïntroduceerd. De asindeling 1'D2' werd gekozen om de voor een tenderlocomotief niet geringe kolenvoorraad van 4,8 ton te kunnen herbergen. De kolenbak bevindt zich achter het geheel gesloten machinistenhuis, met eronder een gedeelte van de watervoorraad van 8,25 m3. De overige 5,8 m3 watervoorraad bevindt zich in twee bakken aan weerszijde van de ketel. De serie is in twee leveringen in dienst gesteld. De eerste 13 waren uitgevoerd met de conventionele Knorr-voorwarmer en een plat dak op het machinistenhuis. De laatste vijf machines, die pas in 1955 en 1956 in dienst werden gesteld, kregen een mengvoorwarmer met een turbine-voedingspomp en een rond geconstrueerd dak.

De 65 018 kreeg als proef een lichter geconstrueerd drijfwerk ter verbetering van de loopeigenschappen. De locomotief werd enkele maanden getest bij het Eisenbahn Versuchsamt te Minden en bleek daar uitstekend te voldoen. De voortschrijdende modernisering van de DB verhinderde echter een voortzetting van de bouw van de serie.

Inzet

Door haar hoge trekkracht en het relatief grote vermogen, was de serie 65 ook geschikt voor middelzware goederentreinen. Aanvankelijk reed de serie 65 veel forensentreinen in het Ruhrgebiet. De laatste 7 machines werden uitgerust om trek-duwtreinen te kunnen rijden. In 1966 werden de machines verdeeld over de depots Darmstadt en Limburg a/d Lahn. Al in hetzelfde jaar ging de 65 007 als eerste 65'er buiten dienst; na slechts 16 jaar al overbodig geworden door de komst van diesellocs. Als laatste van de serie zou de 65 018 het nog tot december 1972 volhouden, om vervolgens met verlopen keuringen ter zijde gesteld te worden in het depot Aschaffenburg; een onwaardig einde van haar bestaan. De 65 018 werd na haar buitendienststelling aangekocht door het particuliere Deutsches Dampflokomotiv Museum dat gevestigd is in het voormalige depot Neuenmarkt-Wirsberg.

Bij de SSN

In de zomer van 1981 werd de locomotief voor een periode van 10 jaar verhuurd aan de SSN die haar in 1991 definitief heeft overgenomen. Na een grote revisie heeft de SSN de machine in 1984 in dienst kunnen stellen. Tot 1993 heeft de 65 018 diverse ritten gereden. Na de afscheidsritten over het luchtspoor in september 1993 ging de lok buiten dienst in afwachting van een nieuwe grote revisie. In 1997 werd besloten dat de 65 018 deze revisie zou ondergaan in het inmiddels verzelfstandigde Dampflokwerk Meiningen AG. De ketel werd hierbij voor ruim tweederde vernieuwd. Ook kreeg de locomotief een nieuwe water- en kolenbak. Op 3 mei 1998 keerde de 65 018 met de 'Thüringer Wald Expres' terug naar Rotterdam. Sindsdien is deze machine als enige overgeblevene van haar kleine serie weer regelmatig op de hoofdlijn te bewonderen.

Technische gegevens:

Serie: BR 65
Type: 1' D 2' h2t
Bouwjaar: 1955
Fabrikant: Krauss Maffei
Fabrieksnummer: 17897
Lengte over buffers: 15.48 m
Drijfwiel diam: 1500 mm
Maximum asdruk: 16.90
Cylinders: aantal: O x slag: 2: 570 x 660
Roosteroppervlak: 2.67 m2
Verwarmend oppervlak: 139.93 m2
Keteldruk: 14.0 bar
Vermogen: 1430 pki / 1072.5 kWi
Maximum snelheid (v/a): 85 / 85 kmh
Voorraad water: 14.0 m3
Voorraad kolen: 4.8 T
Levensloop: 1957 - 1969 DB 65 018
1969 - 1972 DB 065 018-4
1972 - 1975 DB 065 018-4 - Buiten dienst
1975 - 1981 DDM, Neuenmarkt-Wirsberg
1981 - 1991 Verhuurd aan de SSN
1991 - SSN

©Deutsche Bahn AG, Dienststelle Bildung