Zuiderzee Expres

 

U kunt nu boeken (zie onderaan deze pagina) voor de SSN Zuiderzee Expres op
17 september aanstaande. Deze rit gaat naar de Stoomtram Hoorn Medemblik (SHM), waar u een rondrit wordt aangeboden over de historische driehoek Hoorn-Medemblik-Enkhuizen- Hoorn. Deze historische driehoek bestaat dit jaar, net als de SSN, 40 jaar.
 
Kosten     
Tarief € 89.- 
Toeslag niet donateur € 10.-
Kinder tarief t/m 13 jaar (1 per volwassene) € 49.-

 

Naast het plaatsbewijs van de SSN trein heeft u ook toegang tot:
  • Het Bello Festival

  • Stoomrit Hoorn-Medemblik (of andersom)

  • Varen over de Zuiderzee, Medemblik-Enkhuizen (of andersom)

  • Stoompendeltrein Enkhuizen-Hoorn (of andersom)

Opstapplaatsen voor de SSN Zuiderzee Expres, zijn Rotterdam Centraal, Gouda en Woerden.

Het is zaterdagochtend 17 september 2016, de zon kruipt langzaam omhoog en schijnt haar eerste zonnestralen voor deze dag op het prachtige Centraal station van Rotterdam. Hier staan de nostalgische rijtuigen van de Stoom Stichting Nederland voor u klaar om u mee te nemen op een onvergetelijke jubileum reis.

Het aroma van de vers gezette koffie uit de Mitropa komt u tegemoet. Aan de kop van de trein, de machtige sneltrein stoomlocomotief 01 1075. Met haar twee meter grote drijfwielen, 2400 PK en honger naar kolen staat de Zuiderzee Expres klaar voor vertrek. Het is de SSN conducteur die met een schreeuw van zijn fluit de meester laat weten gereed te zijn voor vertrek. Meester en stoker bedienen het machtige machien met verve en al snel stoomt het gezelschap langs de Rotterdamse Diergaarde “Blijdorp”.

De reis gaat via Gouda en Woerden richting het Noorden. Een rinkel van de koffiekar, bediend door de SSN vrijwilligers, komen door het gangpad om u te voorzien van koffie, thee en allerlei andere lekkernijen. De SSN Zuiderzee Expres spoedt zich langs het Amsterdam-Rijnkanaal, via de tunnel van Abcoude in het hol van de leeuw; Amsterdam. Het locpersoneel laat zich hierdoor niet beïnvloeden en vervullen met opperste concentratie hun taak.

 

 

Het locpersoneel, je ziet ze bijna nooit, je kent ze amper. Zij vervullen hun taak, de meester en de stoker, in hun warme machinistenhuis. Zij brengen jong en oud naar verre oorden. Zij weten niet wat de mensen achter hun lezen, eten of drinken. Ze zien niet de vrolijke gezichten, voeren geen discussie, nee zij hebben de ogen op de meters, peilglazen en vooral op de baan voor hun. Zij weten niet wat te verwachten op de vele honderden kilometers spoorstaaf die er voor de buffers ligt.   

 

Na een korte stop onder de imposante stationsoverkapping van Amsterdam CS spant de 01 1075 wederom haar stalen ellebogen voor de volgende etappe. Via de Singelgrachtbrug richting Sloterdijk om vervolgens rechts af te slaan richting de Hemtunnel. De lokbemanning tuurt in de verte…. Kunnen ze het seinbeeld waarnemen welke toegang geeft om, de tussen 1977 en 1982 gebouwde tunnel met een lengte van 2400 meter, in te mogen rijden? De Zuiderzee Expres duikt onder het Noordzeekanaal door. Wanneer het weer licht wordt moet de 0110 aangespoord worden tot grote krachten. De stoker werkt volle scheppen van het zwarte goud in het helse vuur. Een kolenvuur van boven de duizend graden doet de temperatuur in het machinistenhuis boven sauna waarden stijgen… maar rustig op een stomend bankje zitten is er niet bij. De stoker moet door, er moet immers water gekookt worden voor de stoomproductie. De stoom die de machinist nodig heeft om de nog steeds in de helling van de Hemtunnel verkerende Zuiderzee Expres op voldoende vaart te houden. Met één hand aan de regulateur en één hand aan het verzet ‘stuurt’ de meester de bulderende 0110  door station Zaandam. We vervolgen onze indrukwekkende reis richting het Noorden via Purmerend naar Hoorn.

 

Hoorn, de thuisbasis van de Stoomtram Hoorn Medemblik, SHM. Gedurende het hele weekend wordt 40 jaar Historische driehoek gevierd in combinatie met het Bello festival. 

 

Na afloop wordt de SSN Zuiderzee Expres weer voorgereden in station Hoorn en zal dezelfde weg terug gereden worden als op de heenreis. Wel wordt er een extra stop gemaakt in Amsterdam Westhaven om de locomotief de draaien.

 

Wij verwelkomen u graag op 17 september. 

 

Reserveer of betaal via iDEAL voor deze rit

100 jaar 'Furie' in Maassluis

Op 1 oktober 2016 zal de haven van Maasluis vol liggen met schepen, maar niet zomaar schepen... stoomschepen! Want dit jaar bestaat de in 1916 gebouwde stoomzeesleper `Furie ` 100 jaar! De in Groningen gebouwde sleepboot werd snel na de oplevering verkocht aan Zweden daar heeft ze tot haar pensionering in 1976 duizenden tonnen hout vervoerd vanuit het hoge noorden. Twee jaar daarna is ze opgekocht door de stichting Hollands Glorie en is daar weer zeevaardig opgeknapt. Ter gelegenheid van haar verjaardag dit jaar zullen er talloze activiteiten zijn in Maassluis dit weekeinde, zo zijn er niet alleen stoomschepen maar ook stoomtreinen te zien! De Stoom Stichting Nederland rijdt met een stoomlocomotief uit de jaren 40`, een NS Diesellok uit de jaren 50 en bijbehorende rijtuigen de hele dag heen en weer tussen Rotterdam Centraal en Maassluis.

Een treinkaartje kunt u vanaf vandaag al kopen bij de volgende verkooppunten in Maassluis:

-          Sigarenmagazijn Hartenlust, Rembrandtlaan 1 (winkelcentrum Palet)

-          Maassluis Punt, Dr. Kuyperkade 25 (centrum)

-          Booster Service Centrum, winkelcentrum Koningshoek 91105

De kaartjes kosten 10 Euro per stuk.

Mocht u interesse hebben om deze unieke reis te maken, maar niet in de gelegenheid zijn om naar een van de verkooppunten te gaan, neem dan contact op met secretaris.furieade@gmail.com. Wij helpen u graag verder en zullen (na ontvangst van betaling) de kaartjes voor u reserveren. Ook op de dag zelf kunt u kaartjes kopen op het perron van station Maassluis Centrum. Vol is vol echter! Per rit kunnen 300 passagiers mee.

 Let op! De organisatie en kaarverkoop is in de handen van de Furieade, die kunt u contacteren voor vragen

 

http://www.furieade.nl/2016/furieade 

Stand: 20 Jun 2016

Algemene informatie:

  • Het kindertarief (indien vermeld) is van toepassing op kinderen t/m 13 jaar
  • Kinderen dienen te allen tijde begeleid te worden door één (1)volwassene
  • Per volwassene mag één (1) kind tegen kindertarief worden meegenomen
  • SSN donateurs mogen 1 (één) plaatsbewijs tegen donateurs tarief bestellen, SSN deelnemers (dwz uw donatie over het lopende jaar bedraagt € 55,00 of meer) 2 (twee).
  • Voor de overige/meerdere plaatsbewijzen dient de vermelde toeslag betaald te worden.
    Kinderen betalen te allen tijde het kindertarief (indien vermeld).
  • Voor de meeste ritten is een minimum aantal deelnemers vereist
    Indien een rit wegens gebrek aan belangstelling wordt geannuleerd, zullen reeds bestelde plaatsbewijzen worden gerestitueerd.
    Indien u zelf uw reis annuleert, dient u rekening te houden met annuleringskosten en/of het niet of slechts gedeeltelijk terug ontvangen van uw reeds betaalde reissom of aanbetaling.
  • Wij maken u er op attent, dat u in historische rijtuigen reist die slechts beperkt toegankelijk zijn voor rolstoelen, kinderwagens etc.
    Wij adviseren u derhalve om uitsluitend samenklapbare uitvoeringen mee te nemen.
  • In lijn met wetgeving en maatschappelijke ontwikkelingen, geldt er in de SSN-Trein een algeheel rookverbod
  • Op al onze ritten zijn de SSN Reisvoorwaarden van toepassing
Wij verzoeken u om voor het reserveren gebruik te maken van het SSN Reserveringssysteem (zie de link bij de betreffende rit). Indien u hier geen gebruik van kunt resp. wilt maken, kunt u reserveren door het verschuldigde bedrag over te maken op rekening nummer NL82 RABO 0395 6351 95, BIC: RABONL2U t.n.v. Stoom Stichting Nederland, Rotterdam onder vermelding van ritaanduiding, soort en het aantal plaatsbewijzen.
Indien deze link niet zichtbaar is en/of er nog geen tarieven zijn vermeld, dan is reserveren nog niet mogelijk

Opgelet:
Indien u geen gebruik maakt van het on-line reserveren, dient u bij uw betaling uw naam/adres gegevens of uw donateursnummer (te vinden op uw donateurskaart) te vermelden anders kunnen wij uw reservering niet verwerken!